Soorten dakdragers 

Het kiezen van de juiste dakdrager is over het algemeen wel een belangrijk om fatsoenlijk op vakantie te kunnen, zonder dat de bagage kwijt raakt. Wanneer je een dakdragerwinkel bezoekt, dan  zijn er verschillende soorten dakdrager! 

Om de juiste keuze te maken dient er gelet te worden op verschillende aspecten zoals:

  • Type auto (Merk, model en bouwjaar)
  • Dakvorm (Iedere type auto heeft een eigen soort dak, zoals een 3, 4 of 5 deur auto, cabrio, SUV, Station wagon, coupe etc.)
  • Het daktype (Hieronder worden verschillende daktypes uitgelegd)

Daktype

Er zijn verschillende daktypes en het kan voorkomen dat deze niet bekend zijn bij jou. We geven daarom even een korte schets over verschillende daktypes.

Normaal dakdrager

Bij een normaal (ook wel glad dak) is er geen dakinstallatie aanwezig op het dak. Hierdoor wordt er een dakdrager gemonteerd aan de hand van een dakdragervoet. Deze wordt met klemmen vastgemaakt en kan naderhand weer losgemaakt worden. Er zitten aan de onderzijde van de klem rubberen blokken zodat er geen schade ontstaat bij het monteren aan de auto.

Fixpoint

Bij sommige auto’s zitten in het dak vier plekken waar een dakdrager gemonteerd kan worden. Deze zijn herkenbaar door de klepjes die op het dak zitten. Als deze weggehaald worden, kan er eenvoudig een dakdrager aan gemonteerd worden. Bij het afhalen plaats je de klepjes weer terug en dan is het dak weer zoals ouds. Dit is vaak te zien bij BMW, Mercedes en Opel. 

Open dakrail 

Deze rail zijn te herkennen aan de stangen die bovenop een auto gemonteerd zijn. Het is mogelijk om een hand tussen het dak en de rail te houden. Dit is vaak te zien op een stationwagon of SUV. Dakdragers kunnen aan deze rail gemonteerd worden. 

Gesloten dakrail

Dit is eigenlijk de nieuwere vorm van een open dakrail. Deze rail zit vast aan de auto, maar wel zichtbaar. Het is hetzelfde principe als een open dakrail, alleen heeft het een modernere uitstraling. 

Dak met T-profiel

Een dak met een T-profiel is herkenbaar door een sleuf die aan de zijkanten te zien zijn. Als in de sleuf gekeken wordt, dan ziet het eruit als een T-profiel. Hier kan een T-stuk aan bevestigd worden en hier wordt dan de dakdrager aan bevestigd. 

Regengoot

Boven de portieren (deur) kan een smalle goot te zien zijn. Dit was namelijk vroeger een veelgebruikte systeem. Dit zul je daarom ook voornamelijk zien bij old timers. Hier dient wederom een speciale montageklemmen aan bevestigd worden! 

Het is daarom ook belangrijk om van te voren te kijken welke type dakdrager je nodig dient te hebben. Het monteren is overigens zeer eenvoudig. Doe dit wel met een lege bak in plaats van een volle. 

iets voor jou?