De ultieme mancave
Huis & tuin De ultieme mancave

Een mancave is een plek waar mannen zich kunnen terugtrekken en kunnen genieten van hun favoriete activiteiten en hobby's. Het is een ruimte d...

De meest bizarre en extreme sporten ter wereld
Sport De meest bizarre en extreme sporten ter wereld

Als het gaat om sporten, denken de meeste mensen aan voetbal, basketbal of tennis. Maar er zijn ook sporten die ver buiten de gebaande paden gaan ...

Hoe zit vloerverwarming in elkaar?
Huis & tuin Hoe zit vloerverwarming in elkaar?

Elk jaar na de zomer gaan wij steeds dichter naar de koude tijden en op gegeven moment is het dan weer tijd om de vloerverwarming aan te zetten. Z...

Onderhouden van buitenboordmotoren

Om een buitenboordmotor op de juiste wijze te onderhouden, is het belangrijk om te letten op enkele belangrijke punten en altijd voorbereid het water op te gaan.

Gereedschap is key

Ten eerste is het altijd slim om gereedschap bij te houden. Mocht je motor het niet doen, dan kun je het probleem gelijk proberen op te lossen. Zorg er voordat je altijd de juiste steek-, ring-, en dopsleutels bij je hebt. Voordat je gaat vertrekken is het belangrijk om altijd je motor even te checken, met in het bijzonder de de schroef. 

Controleer de brandstoftank

De brandstoftank moet altijd in orde zijn. Het is namelijk niet goed als hier vuil in zit. Dit kan zorgen dat de motor kapot gaat en is ook allesbehalve optimaal voor de benzine. Plan zo goed mogelijk uw reis in, zodat er na het varen zo min mogelijk benzine in de brandstoftank zit. Als u voor een langere tijd niet gaat varen is het slim om de benzine te conserveren. Kijk altijd na het varen naar uw propeller. Het is mogelijk dat de propeller iets raakt tijdens het varen. Als deze kapot is, moet hij altijd vervangen worden. Mocht je dit niet doen, dan is het zelfs mogelijk dat je boot lekt raakt.

Vervang de bougies tijdig

Het gaatje van het koelwater moet altijd helemaal schoon zijn. Deze moet regelmatig schoongemaakt worden, want deze gaat weleens dichtzitten door kalkaanslag. Vervang de impeller eens in de 3 jaar. Wat vaker voorkomt is dat de bougie vervuild is. Dit zorgt voor startproblemen en groter brandstof verbruik. Vervang de bougie elk jaar. Een verstopte benzinefilter zorgt ook voor haperingen. Deze moet net als de bougie elk seizoen vervangen worden. Hou elk soort olie altijd goed in de gaten en vul deze op tijd bij.

Ten slotte is het ook aan te raden om elk jaar een onderhoudsbeurt te laten plegen aan je buitenboordmotor.

Alle blogcategorieen