De voordelen van industriële barkrukken in huis
Huis & tuin De voordelen van industriële barkrukken in huis

Het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn om mee te gaan met de industriële trend. Met een industriële barkruk is jouw interieur er helem...

De beste ideeën voor vakantiefeesten
Uitgaan De beste ideeën voor vakantiefeesten

Of je nu de gastheer bent van een vakantiefeest of er gewoon eentje bijwoont, er zijn tal van manieren om het speciaal te maken. Je kunt ornamente...

Mannelijke voornemens voor 2024
Cultuur Mannelijke voornemens voor 2024

De komst van het nieuwe jaar biedt een moment voor introspectie en het vormgeven van nieuwe doelen. Goede voornemens zijn geen vreemden voor deze ...

Onderhouden van buitenboordmotoren

Om een buitenboordmotor op de juiste wijze te onderhouden, is het belangrijk om te letten op enkele belangrijke punten en altijd voorbereid het water op te gaan.

Gereedschap is key

Ten eerste is het altijd slim om gereedschap bij te houden. Mocht je motor het niet doen, dan kun je het probleem gelijk proberen op te lossen. Zorg er voordat je altijd de juiste steek-, ring-, en dopsleutels bij je hebt. Voordat je gaat vertrekken is het belangrijk om altijd je motor even te checken, met in het bijzonder de de schroef. 

Controleer de brandstoftank

De brandstoftank moet altijd in orde zijn. Het is namelijk niet goed als hier vuil in zit. Dit kan zorgen dat de motor kapot gaat en is ook allesbehalve optimaal voor de benzine. Plan zo goed mogelijk uw reis in, zodat er na het varen zo min mogelijk benzine in de brandstoftank zit. Als u voor een langere tijd niet gaat varen is het slim om de benzine te conserveren. Kijk altijd na het varen naar uw propeller. Het is mogelijk dat de propeller iets raakt tijdens het varen. Als deze kapot is, moet hij altijd vervangen worden. Mocht je dit niet doen, dan is het zelfs mogelijk dat je boot lekt raakt.

Vervang de bougies tijdig

Het gaatje van het koelwater moet altijd helemaal schoon zijn. Deze moet regelmatig schoongemaakt worden, want deze gaat weleens dichtzitten door kalkaanslag. Vervang de impeller eens in de 3 jaar. Wat vaker voorkomt is dat de bougie vervuild is. Dit zorgt voor startproblemen en groter brandstof verbruik. Vervang de bougie elk jaar. Een verstopte benzinefilter zorgt ook voor haperingen. Deze moet net als de bougie elk seizoen vervangen worden. Hou elk soort olie altijd goed in de gaten en vul deze op tijd bij.

Ten slotte is het ook aan te raden om elk jaar een onderhoudsbeurt te laten plegen aan je buitenboordmotor.

Alle blogcategorieen